Empatie, claritate, accesibilitate – cuvinte cheie la GPeC

Ca în fiecare an, GPeC Summit ne aduce față în față cu principalii actori de pe piață de ecommerce din România și din afara granițelor, încercând să marcheze tendințele importante și best practice-urile din viața magazinelor online. Spre deosebire de ediția din primăvară, când ne desfătăm de informații captivante prin workshopuri, ediția de toamnă vine să culeagă roadele muncii magazinelor online și să înmâneze premii de recunoaștere pentru cele mai bune activări în online.

Gala de anul acesta a avut 97 de participanți, care au fost analizați pe mai multe segmente în funcție de criteriile de jurizare, iar câștigătorii Galei îi puteți găsi aici.

Dar ce ne-a plăcut cel mai mult? Păi, ca de obicei ne-au plăcut micile insighturi adunate de la speakeri de top: Oli Gardner- cofounder Unbounce, Neil Patel- cofounder CrazyEgg, Hello Bar, Kissmetrics, Amy Harrison- founder Write with influence, Sam Mallikarjunan- Exec. Strategist Hubspot și mulți alții.

Voi împărți ceea ce mi-a atras atenția în 4 secțiuni: Design, Copy, Strategy, Implementation.

Oli Gardner

Design 

Prezentarea lui Oli Gardner, cofounder Unbounce, mi s-a părut cea mai bună atât din punct de vedere conținut, cât și originalitate și relevanță pentru magazinele online făcute după “template”. De ce spun asta? Pentru că în general, magazinele online adaugă conținut după ce în prealabil s-a ales un template standardizat și recunoscut ca funcționalitate pentru alte magazine online. Însă, așa cum știm cu toții nu fiecare nișă se potrivește pe același template, nu fiecare consumator de produse online are același comportament pe toate site-urile, pentru toate produsele și pentru toate serviciile. În consecință, totul trebuie testat.

Ce ne povestește Oli în prezentarea sa, se leagă mult de acest aspect: data driven design. Relația dintre designer, copywriter și marketing manager lasă mult de dorit atunci când marketingul își impune decizii legate de design neavând aceste atribuții, iar copywriterul cere o schiță art-ului fără să-i ofere conținutul ce va fi inclus acolo.

Astfel, se creează acele frustrări ce se manifestă prin implementarea unui template standardizat, fără să se mai țină cont de micile detalii ce pot face diferența. Pentru că, știi ce, rata de conversie nu este singurul metric pe care trebuie să-l iei în considerare atunci când analizezi performanța unor acțiuni. Micro-metrics așa cum sunt definite ele reprezintă acele acțiuni întreprinse de user pe site, care nu au legătură în principal cu vânzarea. Putem vorbi de micro-metrics când ne uităm la: înscrierile la newsletter, vizionarea unui video, download documente sau orice acțiune din site care poate fi măsurată. Prin îmbunătățirea acestor micro-metrics reușim să creem o experiență favorabilă userului chiar dacă rata de conversie este asemănătoare. Asta ne garantează că userul are toate șansele să devină din new customer – returning cutomer.

Concluzia lui Oli: “We should be data informed and customer driven; data driven design= empathy= results”

Amy Harrison

Copy

Mi-a plăcut mult de Amy Harrison, Owner al platformei Write with influence, întrucât a prezentat într-o manieră realistă de ce conținutul și modul în care este el comunicat beneficiază de succesul/ insuccesul într-o relație de comunicare. De la exemple personale, la studii de caz pentru diferite comunicări, am înțeles faptul că nu trebuie să comunici elaborat în termeni cât mai generali sau cât mai vagi, așteptându-te să convingi oamenii să acționeze conform așteptărilor tale.

Dacă îți dorești să comunici competitiv, să găsești acel conținut care prinde la public și care este original și relevant, tot ce trebuie să faci este să-ți pui pe hârtie o schemă care arată așa:

amy

Deci trebuie să ne punem pe listă ce avem ca produs, serviciu, ce face acest produs/serviciu pentru a îmbunătăți viața clientului meu și de ce ar alege el serviciul meu în fața competitorilor. Totul cât mai simplu, clar și evident astfel încât să nu ne pierdem în cuvinte prea mari. În momentul în care ți-ai definit aceste aspecte și le pui cap la cap ajungi să ai un conținut unic, relevant și care va vinde mai mult.

Dacă acest exercițiu ți-a stârnit dorința de a renunța la descrierile irelevante de produse din site-ul tău, atunci îți mai ofer un exercițiu din partea lui Amy. Gândește-te la cum gândește consumatorul tău și care sunt provocările cărora trebuie să le facă față:

amy2

Apoi investighează mai adânc problema punându-ți pe listă alte puncte:

amy3

În final, toate aceste exemple concrete îți vor dezvălui care este avantajul tău competitiv și consumatorii vor fi mult mai dispuși să interacționeze cu tine în momentul în care regăsesc soluția problemei lor în mesajul tău.

amy4

 

Sam MALLIKARJUNAN

Strategy

Sam Mallikarjunan, Executive Strategist la Hubspot a venit cu o prezentare despre cum poți să ții piept curentului Amazon atunci când faci parte din industria de retail. Prezentarea sa, denumită sugestiv – How to sell better than Amazon – a adus în ochii micilor retaileri speranța că o să poată face față acestui gigant. Ce mi-a plăcut cel mai mult a fost faptul că nu a încercat să intre în competiție cu Amazon în materie de cifre și rezultate, pentru că, nu-i așa, n-ai cum să izbândești aici, ci a prezentat strategia Blue Ocean în comparație cu Red Ocean.

sam

Practic, sfatul lui a fost acela de a nu mai juca în competiția cea mai mare, de a nu te mai compara cu cei ce au bugete mai mari, categorii de produse mai multe, servicii mai multe, clienți mai mulți. Acolo este un mediu mult prea incisiv și dacă nu ai armele necesare atunci nici nu vei avea șansa de a intra în luptă.

Abordarea lui a fost aceea de a-ți găsi o nișă, de a acoperi o nevoie, de a vorbi cu un segment care este cumva ignorat de toți ceilalți competitori care se gândesc la volume și nu mai iau în considerare și aspectele calitative. Să încerci să dezvolți pe o nișă sau pe un serviciu care să te facă memorabil, atunci ai câștigat practic din loializarea clienților, care sunt un segment mult mai greu de gestionat și cu resurse mai multe, decât dacă vorbim de clienții noi.

Astfel că, poți ajunge să te “bați” cu Amazon pentru că această companie nu este compania cu cele mai mari procente de creștere:

sam2

Chiar dacă procentul de vânzări online din Q1 2017 este acaparat de Amazon:

sam3

 

Neil

Implementation

Neil Patel a fost cred că cel mai așteptat moment al evenimentului, iar cele 2 prezentări avute au stârnit cea mai multă curiozitate din partea publicului care s-a avântat la o avalanșă de întrebări la final. O să redau punctele care mi s-au părut mie cele mai interesante și o să vă las pe voi să trageți concluziile.

Neil ne-a vorbit despre cele 7 modalități prin care putem crește rata de conversie atunci când discutăm cu utilizatorii sau consumatorii noștri. Surprinzător, primul punct spune că banii vin de la oamenii care spun “Nu” în primă instanță. Astfel că, ne încurajează să folosim: pop-up-uri animate atunci când un user vrea să părăsească site-ul; în aceste pop-up-uri cea mai frecventă cerință este adresa de email a userului pentru a primi noutăți interesante pentru el. Această acțiune a crescut rata de colectare a adreselor de email cu 42,2%.

De asemenea, testarea userilor cu diferite quiz-uri a crescut aceeași rata de colectare a adreselor de email cu 108,3%.

Aceste mecanisme simple îți oferă șansa de a crește microconversiile care apoi pot genera profit dacă știi cum să le gestionezi după ce le-ai colectat. Neil a observat o creștere de 21,19% a profitului după ce a implementat o campanie de emailing în 7 pași pentru o comunicare constantă cu utilizatorul.

n.patel-7hacks

Un alt aspect important de menționat se referă la personalizarea mesajului cu o informație relevantă pentru user. El va fi mult mai tentat să acorde atenție unui mesaj care îl privește în mod direct decât unui mesaj care are un conținut generalizat. Acest lucru a adus o creștere a vânzărilor între 12,49% și 27,57%.

n.patel-7hacks-headlines

Iarăși mi s-a părut interesantă abordarea de a-l face face pe user să treacă prin mai mulți pași până să poată comanda sau accesa produsul tău. Faptul că plasezi produsul/serviciul într-o categorie de lux la care doar un anumit segment de target are acces, se pare că îi face pe useri mult mai dornici să ofere informații personale doar pentru a putea accesa acel conținut. Această strategie nu funcționează pentru toate categoriile de produse sau servicii, însă este o tactică bună ce merită testată atunci când vreți să încercați alt tip de abordare.

Paginile de checkout din magazinele online sunt iarăși un subiect de discuție important, iar sfatul lui Neil este să le optimizați numai decât. Ele ar trebui să fie constituite din 2 pași, să fie foarte explicative și intuitive (cu progress bar), să conțină toate informațiile relevante și care îl asigură pe user de securitatea tranzacției și alte temeri pe care le-ar putea avea și să facă o sumarizare a comenzii, astfel încât să asigure userul care este comanda lui finală.

Ultimul punct atins de Neil în prezentare, vorbește despre cum ar trebui să lucrați la partea de review și recomandări, astfel încât să creșteți încrederea în magazin și în paleta de servicii oferite, iar acest lucru să se transforme în și mai multe vânzări, în momentul în care un user vă recomandă.

Dacă v-a plăcut informația și v-au intrigat speakerii, vă recomand să participați la GPeC la anul, întrucât veți pleca de acolo cu informații prețioase, indiferent dacă aveți sau nu un magazine online.

Aici puteți vedea o picătură din ediția de anul acesta din 14 și 15 noiembrie:

Andra Duta
andra.duta@results.ro

Every now and then put a smile on your face!

Nu a comentat nimeni la acest articol.

Spune-ți părerea:

RomaniaEnglish