GOT marketing results?

Săptămâna asta a fost epică pentru internauți, care au avut de unde alege dintre subiectele hot ale momentului. De la VMA’s 2017, eclipsa solară din SUA și până la inundațiile catastrofale din Houston, Internetul a fost plin de știri intrigante. Dar poate cel mai discutat topic a fost finala sezonului 7 a serialului Urzeala Tronurilor/ Game of Thrones/ GOT. Ultimul episod din sezon a fost vizualizat de peste 16 milioane de telespectatori din SUA.

! ATENȚIE acest articol NU conține spoilers !

Pentru cine nu știe încă, GOT este un serial american adaptat după volumele lui George R. R. Martin, denumite A Song of Ice and Fire, primul fiind numit A Game of Thrones. Serialul a avut premieră în SUA în aprilie 2011, iar de atunci fiecare sezon este așteptat cu sufletul la gură în fiecare an. Anul acesta a fost penultimul sezon, urmând ca ultima parte să apară cel mai probabil în 2019.

Ce este atât de spectaculos cu acest serial este faptul că a reușit să captiveze o masă enormă de oameni de pretutindeni și a adus canalului de televiziune HBO recordul pentru cel mai vizionat show. De la poveste, intrigă, personaje și până la imprevizibilitatea acțiunii, serialul a primit atât critici, cât și premii. Mai exact 38 de Primetime Emmy Awards și 4 nominalizări la Golden Globes Awards for Best Television Series – Drama.

Atât de popular a devenit acest serial încât multe elemente au intrat în vocabularul comun. Spre exemplu, cuvântul “Dothraki” ce denumește atât tribul de “sălbatici pe cai”, cât și limbajul folosit de ei în serial, s-a clasat pe locul 4 în lista celor mai populare cuvinte preluate de la TV și folosite pe Internet (Global Language Monitor 2012). De asemenea, denumirea “Khalessi” a uneia din eroine, a inspirat multe mămici din SUA să-și boteze fiicele așa.

Deci, avem clar de a face cu un trend ce a intrat în cultura populară și care a influențat spațiul media pe plan internațional. Dar dacă ne uităm la trendurile de căutare în Google din ultimele două zile putem chiar să vedem care sunt regiunile cele mai influențate de acest serial.

Ziua de duminică 27 august, ziua lansării ultimului episod, și respectiv luni 28 august au culminat cu:

-peste 2 milioane de căutări în SUA pe 27 august

-peste 1 milion de căutări în Turcia pe 28 august

-peste 500.000 în Rusia și India pe 27 august

Am făcut aici și un grafic pe baza căutărilor pe subiectul GOT în cele două zile și puteți vedea cum s-a manifestat interesul față de GOT în cele 2 zile.

harta2

În altă ordine de idei, serialul a influențat nu doar platformele de media, dar a fost o sursă de inspirație și pentru branduri și campanii de marketing. În general, tipul acesta de marketing se numește publicitate reactivă și se produce că o “reacție” a brandurilor la o situație deosebită sau la campaniile de marketing ale altor branduri.

La nivel internațional, IKEA UK a preluat subiectul GOT și a generat un ghid de DIY pentru crearea mantiei din blană a personajului Jon Snow, după ce a ieșit la iveală știrea conform căreia recuzita filmului provine de la retailerul suedez.

got

Campania a devenit virală și a avut un reach de 151 de milioane de users în social media, care au postat peste 83.000 de mesaje, și a generat 778 milioane de impresii la nivel global. Pe lângă engagementul social și viralizarea mesajului, rezultatele s-au văzut și în numărul de căutări ale produsului în sine – o creștere de 775% pentru covorașele din blană – precum și un “impact bun” în numărul de vânzări, potrivit directorului de marketing al IKEA UK.

“If you just throw all your marketing budget into two or three campaigns a year then you don’t leave room to let your brand live in reality. Sometimes Ikea’s more reactionary campaigns, like the Game of Thrones activity, can be the most effective things we do all year. It shows people your brand is relevant emotionally.” declara acesta în urma campaniei.

De asemenea, sfatul lui este: “Don’t be afraid to improvise. A marketing strategy should never be fixed. New opportunities arise every day and you need to make the most of them.”

Ikea este cunoscută pentru eficacitatea și mobilitatea impusă de o astfel de campanie, care iese pe fast forward, și se dovedește ca e la înălțime când vine vorba despre spontaneitate și oportunitate. Ei au mai făcut asta și cu lansarea modelului de geantă Balenciaga ce imita la perfecție faimoasa sacoșă albastră IKEA. Mai multe, puteți citi aici.

La noi cum stă situația? Sunt brandurile reactive?

După cele peste 20.000 de căutări pe subiectul GOT în cele 2 zile, Engie încearcă să se asocieze cu serialul venind cu un vizual cu un mesaj destul de slab, un pic prea forțat, însă demn de lăudat demersul lor.

engie

De asemenea, Telekom se folosește de serial pentru promovarea serviciului de date și aici într-adevăr legătura pare mult mai aproape ca și mesaj.

telekom

Nu știu la nivel de rezultate, cât impact a avut asocierea brandurilor de mai sus cu faimosul serial, însă sunt de acord cu faptul că brandurile trebuie să devină mai umane, să se identifice cu valorile și nevoile utilizatorilor și astfel să creeze acea legătură emoțională de care vorbea și directorul de marketing de la IKEA.  Creativitatea nu ne lipsește ca și caracteristică, însă asumarea unor riscuri și a unor oportunități da. Nu spun că toate brandurile se pretează pentru această tactică de marketing, dar sunt atâtea care ar putea să marjeze mai mult pe spontaneitate și mai puțin pe clișee.

Andra Duta
andra.duta@results.ro

Every now and then put a smile on your face!

Nu a comentat nimeni la acest articol.

Spune-ți părerea:

RomaniaEnglish