Cum a fost la GPeC Summit 2017

Ediţia GPeC Summit de săptămâna trecută (16-18 mai) a fost nu doar cel mai important eveniment de E-Commerce din Europa Centrală şi de Est, după cum îl promovează organizatorii, ci de departe a fost şi cel mai bun eveniment de marketing online al acestui sezon în Bucureşti – conţinut relevant, speakeri de calitate, organizare impecabilă.

Deşi evenimentul este dedicat ecommerce-ului, s-au abordat subiecte general valabile în marketingul online, aplicabile indiferent că este vorba despre promovarea unui magazin online sau a unui  business de servicii B2B.

Nu s-au spus foarte multe lucruri noi, dar s-au spus într-un mod foarte relevant ceea ce, cred eu, face diferenţa între a şti, a conştientiza şi a acţiona.

Subiectele abordate au fost din cele mai diverse, de la analiza evoluţiei pieţei de ecommerce şi până la strategii de SEO sau de comunicare pe canale specifice.

Ce mi s-a părut interesant este faptul că într-un fel sau altul majoritatea speakerilor au dus discuţia către întrebarea “Cine este publicul meu ţintă?“.

Buyer persona/ target/ potenţial client sau cum om vrea să-l numim, este foarte important să-l cunoaştem, să-l înţelegem şi să-i urmărim evoluţia. Şi să nu ignorăm faptul că el evoluează într-un mediu care se schimbă cu o viteză ameţitoare şi care îl influențeză, îi schimbă preferinţele uneori de la o zi la alta, dar mai ales îi accentuează nevoia de diferenţiere. Vrea să fie tratat special, vrea să simtă că vorbeşti cu el, nu cu el și ceilalţi 3 milioane de bărbaţi care poartă pantofi casual.

Prima concluzie după eveniment – cred eu,  cea mai importantă:

dacă la întrebarea “Cine este publicul tău ţintă?” răspunsul este de genul: “femeile din mediul urban, 25-55 ani”,… du-te acasă, lasă-te de marketing, închide business-ul şi apucă-te de scris poezii. Sau … apucă-te să scrii despre “femeia din mediul urban, 25-55 ani” şi dacă nu ai ce scrie, atunci ieşi “în stadă”, dă drumu’ la search şi observ-o! Şi apoi scrie, şi iar scrie. Şi apoi vezi ce poţi să faci tu diferit pentru ea. Şi apoi vezi cum poţi să-i spui asta încât să te şi audă. Şi poate să se şi oprească. Şi poate că o să vrea să stea de vorbă cu tine…

În prima zi au fost o serie de prezentări şi paneluri în care s-au discutat subiecte diverse, de la rezultatele unui studiu făcut de către GPeC şi iSense Solutions, evoluţia pieţei de ecomm, targetare şi atragerea potenţialilor clienţi, usability, customer experience şi customer satisfaction, logistică, până la studii de caz ale unor businessuri de succes cum ar fi zappos.com. Următoarele două zile au fost destinate workshop-urilor.

Cifrele din prezentările studiului şi a evoluţiei pieţei de ecommerce ne-au confirmat că încă e mult loc de creştere. Am reţinut în mod deosebit faptul că industriile Home & Deco şi Sex Shop nu sunt suficient reprezentate raportat la potenţial şi nevoile utilizatorilor. De asemenea că cele mai mari sume când vine vorba de cumpărături online se duc către turism (1.313 lei/com.max.), electronice şi electrocasnice (1.076 lei/com.max.), accesorii auto (818 lei/com.max.), calculatoare, soft, hard (793 lei/com.max.) şi mobilă /decoraţiuni interioare (715 lei/com.max.).

Foarte important feedbackul legat de problemele cu care se confruntă utilizatorii atunci când cumpără online. Când vine vorba de experienţă cu platforma, principalele dificultăţi sunt generate de opţiunea de filtrare, timpul lung de încărcare, designul foarte încărcat şi structura formularului de comandă. Apoi întârzierile la livrare, neconcordanţe între felul în care produsul a fost prezentat pe site şi felul în care arăta în realitate şi defectele produselor livrate.

Cu toate astea numărul cumpărătorilor online este în creştere, iar argumentele pentru care îşi mută achiziţiile din offline în online sunt: economia de timp şi efort – livrare la domiciliu, posibilitatea de a compara prețurile/transparenţa şi diversitatea produselor.

Mai multe detalii despre studiu puteţi găsi pe site-ul www.isensesolutions.ro

Surprinzător (sau nu) faptul că “preţul mai mic” nu se află în top 3 argumente de cumpărare online mă bucură şi îmi aduce aminte de o frază genială citată de Raluca Radu în workshopul său în care a ghidat audienţa în construirea unei strategii de comunicare digitală de succes:

“Clienţilor le pasă atât de mult de preţ pentru că nu le-ai dat alt motiv de care să le pese!”.

 Aşa că facem ce facem şi ne întoarcem la întrebările “Cine este publicul meu ţintă?” şi “ Ce pot eu să-i ofer diferit, unic, memorabil?” încât să se întoarcă la mine chiar dacă nu am cel mai bun preţ. Vreau să ajung leader pe segmentul meu? Cu siguranţă nu voi reuşi dacă strategia mea va fi orientată către cel mai mic preţ. Dar dacă mă voi concentra pe unicitate, diferenţiere, pe acel “ ceva doar al meu” cu siguranţă am şanse să-mi ating obiectivul.

Şi Elisabeta Moraru de la Google a pus accent pe definirea şi înţelegerea segmentelor de target şi a adus în prezentarea ei un exemplu foarte relevant al felului în care cei de la DPA au ales să comunice cuplurilor generației Millenial în campania #RealisRare. Cuplurile acestei generații sunt mai puțin interesate de a marca momentele importante tradiționale precum logodna, căsătoria, nașterea sau diferite aniversări. Ei iși doresc să sărbătorească și să marcheze momentele aparent mărunte, dar memorabile, micile victorii personale, momentele autentice.

 

 

Pornind tot de la interesele şi nevoile utilizatorilor, Horia Neagu ne-a spus în workshopul lui că o strategie bună de SEO începe întotdeauna cu analiza felului în care utilizatorii se exprimă în motorul de căutare, iar crearea listelor de familii semantice este unul din cei mai importanți pași în acest proces. Pentru asta ne-a şi sugerat câteva tooluri cum ar fi:

Uber Suggest, KWFinder şi SemRush, instrumente pe care el le consideră mai complexe decât Google KeyWord Planner.

Tot el ne-a arătat cât de importantă este utilizarea canalului Social în strategia de SEO offsite.

Workshop-ul lui Liviu Taloi a fost foarte relevant şi a oferit multe hinturi despre felul în care utilizarea Google Analytics te poate ajuta să-ţi înţelegi mai bine vizitatorii şi clienţii şi să-ţi optimizezi rezultatele magazinului tău online. Google Merchandise Store îţi dă acces gratuit pentru demo în site-ul tău, te învaţă cum să-ţi setezi şi să utilizezi eficient Google Analytics şi îţi dă sugestii despre ce şi cum poţi îmbunătăţi.

Ne-au atras în mod deosebit atenţia prezentarea şi workshopul lui Karl Gilis – co fondator AGConsult, care s-a diferenţiat atât prin relevanţa conţinutului cât şi prin abilitatea de a ne ţine conectaţi. Colega mea Andra a dedicat acestui subiect un întreg ARTICOL  pe care te invit să îl citești.

Elisabeta Groșanu
elisabeta.grosanu@results.ro

Since 2009 I explore the online world @Business Results - my favorite playground !

Nu a comentat nimeni la acest articol.

Spune-ți părerea:

RomaniaEnglish