Prezentarea – eşec sau reuşită?

De fiecare dată când am avut de făcut o prezentare m-am întrebat cum ar trebui să o stucturez încât să găsesc un echilibru între multele idei pe care vreau să le transmit şi nevoia celor care o citesc de a primi informaţia într-un mod cât mai structurat şi relevant.

Deşi există suficientă literatură pe acest subiect am observat că mulţi dintre apropiaţii mei au dificultăţi când vine vorba de a structura informaţiile într-o prezentare, mai ales atunci când aceasta trebuie expusa auditoriului, nu doar trimisă prin email sau pusă într-o mapă.

Apoi urmează întrebarea: dincolo de relevanţa informaţiei, cum pot face să electrizez sala? Voi avea o prezentare banală, voi pierde publicul pe parcurs sau voi reuşi să-l ţin conectat până la final? Voi reuşi să-l aduc în poveste? Voi primi întrebări?

Frica este prima barieră ce trebuie conştientizată şi depăşită înainte de a începe o prezentare: frica de eşec, frica de a nu fi penibil, frica de irelevanţă, tot felul de frici pe care le conştientizăm sau nu.

“Curajul este abilitatea de a acţiona în ciuda fricii”.

Şi cum ne putem găsi curajul?

În primul rând trebuie să ne planificăm foarte bine prezentarea. Şi ca să ne putem face această planificare, trebuie să ne răspundem la câteva întrebări:

Ce aşteaptă publicul de la mine? De ce vor fi ei acolo să mă asculte pe mine?

Vor cifre? Vor studii de caz?

Vor poveşti? Vor emoţii? Vor imagini?

Vor să afle lucruri noi? sau doar Vor confirmări?

Vor soluţii? Vor să le împărtăşesc din experienţa mea?

Oricare ar fi întrebările şi răspunsurile, audienţa aşteaptă de fapt două lucruri: soluţii pentru o problemă punctuală sau inspiraţie pentru o viaţă mai bună.

Ceea ce înseamnă că prezentarea ar trebui să fie relevantă nu pentru tine, ci pentru ei. Sau pentru cât mai mulţi dintre ei.

relevanta prezentare

După ce ai găsit tema centrală a prezentării, planifică invers, către acțiunile concrete. Găseşte acele 3-4 idei care conduc către mesajul pe care vrei să îl transmiţi și apoi construiește argumentele care le susțin, adună date relevante sau scrie povești relevante.

O structură de acest gen te poate ajuta să nu te abaţi de la ceea ce vrei să transmiţi şi să ai mai multă încredere în tine.

Ai grijă să nu te pierzi în detalii atunci când faci introducerea. Studiile au arătat că poţi câştiga audienţa în primele 60 de secunde ale prezentării. Dacă le-ai risipit cu poveşti irelevante va fi mult mai greu să-i recâştigi pe parcurs. O strategie foarte bună ar putea fi ca în introducere să le stârneşti curiozitatea, să-i inciţi sau să-i aduci aproape de tine cu o glumă bună a cărei morală duce către mesajul prezentării.

“Povestea vinde” aşa că ideile pe care le transmiţi vor căpăta relevanţă dacă vor fi însoţite de poveşti reale din viaţa ta sau a apropiaţilor tăi. Cu cât nota personală va fi mai puternică, cu atât credibilitatea va creşte. Şi nu uita că o poveste bună este aceea care reuşeşte să aducă audienţa în spaţiul ei. Să-i facă să-şi dorească să o trăiască. Spre deosebire de informaţii sau cifre, emoţiile trăite nu se uită. Cu cât emoţiile sunt mai intense cu atât povestea ta va deveni memorabilă.

În cazul în care prezentarea  este lungă, încearcă să inserezi din când în când informaţii surprinzătoare, care să incite. Date statistice, noutăţi sau comparaţii surprinzătoare vor menţine audienţa conectată cât mai mult timp.

Sparge monotonia în momentele cheie ale prezentării, atunci când expui idei sau informaţii pe care vrei să pui accent, folosind fonturi diferite, culori, imagini, grafică dedicată sau filmuleţe cu conţinut relevant.

Dă viaţa prezentării, indierent dacă e scrisă sau expusă, prin adresarea de întrebări. Interacţiunea cu audienţa te va apropia de aceasta, te va ajuta să o înţelegi mai bine şi îţi va da şanse să modifici cursul prezentării dacă vei simţi că vei pierde relevanţa. Sau, în cazul prezentărilor scrise, îţi va oferi oportunitatea de a duce audienţa în zona de conştientizare a anumitor nevoi.

Limbajul trebuie adaptat fiecărui tip de prezentare în funcţie de profilul audieței. Încearcă să fii uşor de urmărit, folosind propoziţii scurte care să transmită idei clare. În cazul în care eşti pe scenă, încearcă să fii viu, să te mişti, să fii natural şi să emani o stare de bine. Starea ta, entuziasmul, emoţiile tale vor fi preluate de către audienţă.

Finalul prezentării ar trebui să susţină ideea centrală a acesteia cu exemple, cifre, studii de caz şi să îndemne audienţa la acţiune.

thankyou

 

Elisabeta Groșanu
elisabeta.grosanu@results.ro

Since 2009 I explore the online world @Business Results - my favorite playground !

Nu a comentat nimeni la acest articol.

Spune-ți părerea:

RomaniaEnglish