Vreau un site! sau… Am un site dar nu-mi mai place …

Realizarea unui site sau refacerea vechiului site nu-i un proiect simplu, poate fi chiar complicat şi mai trist este că se poate finaliza cu un eşec în cazul în care managementul proiectului nu e bine gestionat.

Aşa că înainte de a te arunca în marea aventură a unui astfel de proiect asigură-te că într-adevăr ai nevoie de un site. Gândeşte-te că-ţi poţi promova produsele sau serviciile şi prin alte metode cum ar fi: pagini de destinaţie de prezentare sau de produs (landing page/ LP), pagini de companie sau produs în reţelele sociale (Facebook, LinkedIn, Google+), bloguri, site-uri de anunţuri gratuite sau platforme de afiliere.

Totuşi, dacă ţi-e clar că site-ul tău a cam îmbătrânit şi se impune să-i dai un refresh sau dacă nu ai un site şi te-ai săturat să direcţionezi utilizatorii către landing page-uri neconvingătoare, în primul rând trebuie să te asiguri că ştii ce ai de făcut şi ai resursele necesare gestionării unui astfel de proiect.

Iată câteva sugestii care îţi pot da curaj să te apuci de treabă:

  1. Asigură-te că ai resursele necesare .

Ai nevoie de un project manager care să coordoneze proiectul şi o echipă de suport (în care fiecare să-şi facă treaba cât mai bine pe bucata lui). Astfel nu vor apărea sincope în comunicare şi nici timpi morţi care vor întârzia proiectul.

În cazul în care tu centrezi – tu dai cu capul, trebuie să te asiguri că ai timpul necesar coordonării şi implementării acestuia şi să-ţi planifici foarte bine activităţile încât să nu ajungi să fii chiar tu o frână în dezvoltarea proiectului.

Stabileşte-ţi de la început bugetul şi încearcă să te ţii de el. E ca la construirea unei case. Pe măsură ce avansezi îţi tot vin idei. Iar implementarea lor costă. Aşa că gândeşte-te bine ce vrei de la acest site şi încearcă să nu te abaţi de la principiul eficienţei.

În cazul în care nu poţi să-ţi faci singur această evaluare, o vei face împreună cu web developer-ul în etapa de discuţie pe brief/propunere.

  1. Alege-ţi un partener de web development de încredere.

Cum?

Fă mult research, analizează ce specializări au, uită-te pe portofoliul de proiecte, analizează-le pagina de social media şi vezi ce spun clienţii despre ei; vezi cu ce branduri au lucrat şi dacă ai conexiuni în firmele partenere ale acestora încât să poţi cere referinţe. Cere cât mai multe referinţe.

Indiferent dacă ai sau nu o identitate vizuală, ideal ar fi ca şi dezvoltarea grafică să o asigure acelaşi partener. Asigură-te că au competenţe pe creaţie şi grafică. Este mult mai simplu când graficianul este parte a echipei de web development; economiseşti timp şi bani.

Un avantaj în plus va fi ca în această echipă să existe şi competenţe de SEO. Optimizarea site-ului încă din etapa de construcţie cu siguranţă este un mare avantaj.

Desigur, nu înseamnă că vei avea garanţia succesului, dar te vei asigura că ai făcut tot ce ţine de tine în această etapă.

  1. Ia-ţi o foaie de hârtie şi un creion, aşează-te şi pune-ţi cât mai multe întrebări în legătură cu ceea ce va însemna existenţa acestui site.

De ce îl faci? Ce aştepţi să-ţi aducă (rezultate)? Ce se va schimba din momentul în care îl vei avea (resurse)? Pentru cine îl faci (target)? Ce vrei să comunici? Care-s obiectivele pe care ţi le stabileşti în legătură cu site-ul? Cum să fie? Cum să nu fie? Ai o identitate? Cum îţi propui să o integrezi în site? Cum va fi structurată informaţia în site? Ce funcţionalităţi vrei să oferi? Cum vei comunica cu utilizatorii? Îţi doreşti interacţiune în site?

Şi alte întrebări ale căror răspunsuri îţi vor pregăti deja brieful de grafică şi dezvoltare pe care îl vei comunica echipei de web development.

Încearcă atunci când răspunzi să te pui în papucii viitorilor utilizatori care vor ajunge pe siteul tău. De fapt site-ul nu îl faci pentru tine, ci pentru ei!

web content

 

  1. Nu pierde din vedere că mai mult de 50% din utilizatorii care vor ajunge pe site vor utiliza dispozitivele mobile. Aşa că va trebui să ceri 3 versiuni ale produsului: web, Android şi IOS. Versiunile mobile (Android şi IOS) trebuie să aibă un design responsive şi nu să fie doar o replică a versiunii web cu câteva modificări de adaptare la dimensiunile ecranului. Întregul conţinut al paginilor site-ului trebuie cusomizat şi adaptat la dimensiunile ecranului.

Designul responsive nu va fi doar un punct forte în relaţia cu utilizatorii, ci şi în relaţia cu motoarele de căutare (în special Google) care vor include din ce în ce mai mult în algoritmul de indexare şi caracterul responsive al site-urilor.

  1. Dacă nu ai încă un domeniu, alege-l şi rezervă-l.

Spre deosebire de trecut, când “domeniul” era unul din indicatorii cheie în algoritmul de indexare, Google a declarat că va ţine cont din ce în ce mai puţin de relevanţa denumirii domeniului.  Totuşi, când alegi denumirea ar fi bine să iei în considerare următoarele:  să fie scurtă, memorabilă, uşor de pronunţat. Va fi greu să integrezi cuvintele cheie ale conţinutului site-ului în denumirea domeniului aşa că le poţi folosi în structura URL-urilor.

  1. Atenţie la alegerea serviciului de hosting.

Caută un pachet de hosting potrivit nevoilor site-ului tău, în funcţie de traficul pe care îl estimezi pe termen mediu. Numărul de conturi pe server, limitările de bandă şi securitatea sunt parametrii foarte importanţi de care ar fi bine să ţii cont.

Calitatea serviciului de hosting poate influenţa semnificativ viteza de încărcare a site-ului, iar acesta este un parametru foarte important în algoritmul de indexare, dar mai ales în relaţia cu utilizatorii.

Pentru a asigura siguranţa datelor din site, solicită hosterului activarea protocolului https. Este un algoritm de criptare avansat ce va asigura protecţia datelor importante din site-ul tău: date personale, date de cont sau de card bancar sau alte informaţii confidenţiale pe care le transferi din interfaţă în bazele de date stocate pe server.

  1. Asigură-te că ai o comunicare deschisă cu echipa de web development.

În cazul în care nu ai noţiuni tehnice şi simţi că nu poţi comunica cu echipa de web development solicită un project manager care să te ajute să traduci ceea ce vrei de la acest site în limbajul programatorilor. Te va costa mai mult, dar şansele de a eşua vor fi mult mai mici. Formalizează comunicarea pentru a te asigura că informaţiile nu se pierd sau nu sunt greşit înţelese sau interpretate. Foloseşte emailul sau diferite platforme de management al proiectelor.

  1. Nu ignora componenta legală.

Ai grijă ca în contractul de servicii pe care îl vei semna cu dezvoltatorul să specifici cât mai clar aspecte precum: dreptul de proprietate intelectuală, bugetul defalcat pe activităţi, termenele de execuţie defalcate, detalierea cerinţelor de dezvoltare şi a propunerii dezvoltatorului în anexe.

Cu cât contractul este mai bine făcut şi lasă mai puţin loc de interpretări, cu atât şansele de a duce proiectul la bun sfârşit sunt mai mari.

  1. Încearcă să aduci în site conţinut autentic.

Comportamentul utilizatorilor a arătat că aceştia tind să empatizeze şi să se ataşeze mai uşor atunci când percep caracterul unic al comunicării.  Şi după cum “mâna întinsă care nu spune o poveste nu primeşte”, cu cât povestea ta va fi cu adevărat a ta şi nu a altora, cu atât şansele de a atrage şi a păstra utilizatori interesaţi vor fi mai mari.

Aşa că îţi sugerăm:

  • pleacă de la un concept în realizarea site-ului
  • nu copia texte sau sintagme din alte site-uri; scrie-ţi propriile texte
  • nu folosi fotografii de stoc; vei avea surpriza să le găseşti şi pe alte site-uri şi probabil n-o să-ţi placă nici ţie; utilizatorilor cu atât mai mult; în plus fotografiile adaptate conceptului tău îţi vor face imaginea memorabilă
  • chiar dacă site-ul nu va fi creat de la zero ci va pleca de la un template ( te va costa mai puţin ), încearcă să ieşi din şabloane folosind fonturi personalizate şi alte elemente precum pictograme, culori, etc adaptate conceptului tău
  • foloseşte animaţia, gif-ul sau video pentru mai multă interacţiune în site-ul tău; imaginile şi grafica pot înlocui cu succes kilometrii de text plictisitor
  • foloseşte grafica pentru a-ţi îndruma utilizatorii şi a le uşura navigarea în site.

10. Când în sfârşit totul este gata şi abia aştepţi să-l scoţi în lume, mai stai puţin, respiră adânc şi nu uita că mai ai de parcurs o etapă: TESTAREA!

testare website

Este foarte important să te pui din nou în papucii utilizatorului şi să treci prin toate secțunile şi funcţionalităţile site-ului pentru a te asigura pe de o parte că nu există bug-uri (disfuncţionalităţi în site), pe de altă parte că experienţa cu site-ul este una plăcută şi uşoară.

Iar ca să poţi urmări ce se întâmplă cu utilizatorii încă de la prima accesare nu ignora setarea codului de Google Analytics în fiecare din paginile site-ului. Despre importanţa acestuia am scris într-un articol trecut pe care îl poţi CITI AICI .

Elisabeta Groșanu
elisabeta.grosanu@results.ro

Since 2009 I explore the online world @Business Results - my favorite playground !

Nu a comentat nimeni la acest articol.

Spune-ți părerea:

RomaniaEnglish