Usability is like oxigen…

Când vine vorba de experienţa utilizatorului cu o pagină de destinaţie sau „usability” – termen împrumutat de la vorbitorii de engleză, ne gândim la uşurinţa sau eficienţa folosirii unei pagini web sau a unui portal de către utilizatorii care o/îl accesează. Eficienţa utilizării se traduce pe scurt în durata şi succesiunea de acţiuni pe care le realizează utilizatorul pentru a-şi atinge obiectivul sau pentru a-şi satisface nevoia care l-a îndemnat să acceseze pagina/portalul.

Cu cât nevoia este îndeplinită mai repede, cu un număr cât mai mic de acţiuni, cu atât putem spune că pagina sau portalul şi-au atins obiectivul de usability. Şi încă o precizare: acest lucru trebuie să se întâmple pentru toţi utilizatorii, inclusiv pentru cei care nu au experienţă în accesarea paginilor web.

De foarte multe ori avem de-a face cu scenariul de mai jos:

„ - Bună, sunt Cristina şi te sun pentru că am primit o recomandare din partea Ancăi.

 - Bună Cristina, mulţumesc. Cu ce te pot ajuta?

 - Am un magazin online; i-am dat drumu de 6 luni, de atunci investesc permanent în Google AdWords, dar nu reuşesc să vând mai nimic. Aş vrea să vă uitaţi puţin peste campanie… “

Oare lipsa de rezultate într-o campanie este cauzată doar de o slabă strategie sau management ineficient? Ei bine, nu neapărat; de multe ori calitatea paginilor de destinaţie este cauza pentru care utilizatorii interesaţi de anumite produse sau servicii ajung pe o pagină şi o abandonează înainte de a finaliza acţiunea dorită.

Sunt multe aspecte, unele simple, altele complexe, cărora nu le acordăm importanţa cuvenită dar care pot face diferenţa de la achiziţie la bounce.

usability

Am adus la un loc câteva idei care mi se par foarte importante şi sper să te ajute să creşti calitatea experienţei utilizatorului cu portalul tău!

  1. Înţelege-ţi piaţa, defineşte-ţi cât mai specific targetul şi observă obiceiurile utilizatorilor de informare/cumpărare.
  2. Stabileşte-ţi obiective clare, specifice şi măsurabile; asigură-te că le poţi măsura.
  3. Nu uita că fiecare click spre site este un pas spre o conversie, iar fiecare click inutil (în plus) în site poate fi o piedică în calea conversiei.
  4. Încearcă să obţii un echilibru între estetica paginilor de destinaţie şi funcţionalitatea lor; nu e suficient ca siteul tău să aibă un design atractiv, ci trebuie să şi răspundă rapid cerinţelor utilizatorilor; după cum degeaba ai totul la îndemână dacă primele 3 secunde de interacţiune cu site-ul te fac să îl închizi. Designul trebuie să fie o punte de legătură între utilizator şi informaţia pe care o caută. Niciuna dintre cele două nu sunt suficiente.
  5. Alege o temă a site-ului şi ai grijă să se păstreze în fiecare din paginile acestuia, inclusiv în paginile de destinaţie folosite pentru campanii specifice; astfel vei crea o identitate care îi va da utilizatorului siguranţa că se află pe site-ul pe care şi l-a dorit.
  6. Stabileşte-ţi clar elementele de identitate şi funcţionalităţile cele mai importante şi ai grijă ca ele să se regăsească pe fiecare pagină a siteului ( ex. logo, culori,  header, footer, call to action, înscriere newsletter, fereastră chat, buton/formular de contact, date de contact – tel, email ).
  7. Utilizatorul trebuie să navigheze intuitiv prin paginile de destinaţie; astfel nu va obosi, nu se va plictisi sau enerva, ci îşi va atinge cu uşurinţă obiectivul.
  8. Asistă fiecare pas important al utilizatorului prin marcarea lui cu un răspuns virtual, astfel încât acesta să se simtă sigur pe ceea ce face.
  9. Ideal ar fi ca orice răspuns la o întrebare a utilizatorului să se afle la doar un click distanţă; dar nu mai departe de 3 clickuri.
  10. Elimină de pe site orice informaţie care are relevanţă doar pentru tine,ca proprietar al site-ului, dar nu şi pentru utilizator.
  11. Asigură-te că oferi utilizatorilor exact informaţia de care aceștia au nevoie, ideal de la primul click care i-a adus pe site.
  12. Asigură o experienţă de calitate pe toate dispozitivele: desktop, tabletă, mobil.
  13. Elimină erorile atât în conţinut, cât mai ales în funcţionalităţi.
  14. Stabileşte-ţi indicatori de performanţă online şi asigură-ţi instrumentele de măsurare.
  15. Schimbă tot timpul anumite aspecte ce ţin de culori, comunicare sau chiar funcţionalităţi şi testează pentru a vedea ce performează mai bine; nu te raporta la preferinţele tale, ci încearcă să înţelegi cât mai bine nevoile, preferinţele şi obiceiurile utilizatorilor tăi.
  16. Nu există reţete; nu încerca să copiezi, ci mai degrabă să inovezi şi apoi să confirmi prin testare.
  17. Fii transparent şi ferm în comunicare; nu încerca să ascunzi ceea ce consideri a fi potenţiale puncte slabe, ci încearcă să scoţi în evidenţă punctele forte şi să stabileşti cât mai clar cadrul colaborării.
  18. Asigură-te că ai un flux de comandă sau contact funcţional şi uşor de parcurs (în cât mai puţini paşi); nu le cere utilizatorilor informaţii de care nu ai neapărată nevoie şi nici nu-i pune să treacă prin nişte acţiuni de care te-ai putea lipsi.
  19. Încearcă să afli de ce utilizatorii au acţionat într-un anumit fel prin chestionarea lor în timpul sau imediat după ce au finalizat acţiunea. Există instrumente care te pot ajuta să aplici chestionare online (Marketizator, Unbounce).
  20. Nu forţa utilizatorul să acţioneze prin folosirea unor unelte interactive; poate îl vei stârni pe moment dar imediat ce va realiza “delirul” va anula acţiunea. Nu îl forţa să îţi ofere informaţii personale dacă ele nu au legătură cu satisfacerea nevoii lui.
Elisabeta Groșanu
elisabeta.grosanu@results.ro

Since 2009 I explore the online world @Business Results - my favorite playground !

Nu a comentat nimeni la acest articol.

Spune-ți părerea:

RomaniaEnglish