2018 – tendințe în comunicare

Anul 2018 a început cu veşti bune. Consumatorii sunt mai informaţi şi au mai multe aşteptări de la brandurile cu care comunică.

Ce aşteaptă? Nimic deosebit: comunicare responsabilă, sinceritate, respect faţă de client şi nevoile lui.

Şi ce ne arată nenumăratele studii? Că doar 27% din branduri fac asta în mod autentic. Trist, nu? Partea bună: potenţialul este enorm! 63% din branduri au ocazia să răspundă acestei provocări!

#1.emoţie
După o etapă în care majoritatea brandurilor din ecommerce s-au concentrat pe tehnologie şi comunicarea diferitelor atribute ale produselor, consumatorii au nevoie de diferenţiere în comunicare. Iar diferenţierea o poate face aducerea EMOŢIEI în această schemă. Tot studiile au marcat comunicarea emoţională ca fiind mult mai valoroasă decât cea raţională nu doar pentru businessurile care comunică şi activează în offline, ci şi pentru cele care comunică şi activează în online sau în ambele medii. Chiar dacă business-ul depinde de o platformă, iar tehnologia este esenţială pentru acesta, aducerea emoţiei în comunicare cu siguranţă va face diferenţa.

AirBnb este unul din brandurile care a înţeles acest lucru înainte de vreme. Cu siguranţă asta a cântărit semnificativ în creşterea lui. Da, au investit şi continuă să investească cifre uluitoare în dezvoltarea platformei şi oferirea unei experienţe cât mai bună utilizatorilor, însă comunicarea nu este despre asta. Comunicarea este despre nevoile emoţionale ale utilizatorilor, despre ce-i aduce împreună, ce-i mişcă, ce-i bucură, ce-i întristează, ce-i face să se simtă acasă oriunde s-ar afla.

La polul opus, emag, brand românesc prezent în mai multe ţări, care şi el a investit enorm în platformă şi automatizări şi care întotdeauna a comunicat preţuri, reduceri, blackfriday, caracteristici, stocuri. E adevărat, poziţia în piaţă îi permite acest lucru dar oare ce s-ar întâmpla dacă utilizatorii s-ar îndrăgosti de el între timp? Şi dacă nu, ce s-ar întâmpla dacă un competitor la fel de puternic i-ar concura piaţa?

#2.video
Există oare un mod mai simplu de a comunica emoţie decât prin imagine, mişcare şi sunet la un loc?
2017 a fost anul conţinutului video, iar în 2018 această tendinţă va creşte. Audienţa este din ce în ce mai mult interesată de clipurile live. 80% din utilizatori spun că preferă să vadă un clip live decât să citescă o postare pe facebook sau un articol de blog.
Şi nu e nevoie să aloci bugete de film pentru a produce un video. Oamenii vor mesaje autentice, nu scenarii de film.

#3.mobile
Oare brandurile chiar nu urmăresc trendurile digitale? Sau de fapt problema nu e că nu ne informăm şi nu ştim, ci continuăm să acţionăm ca şi când lucrurile nu s-ar fi schimbat în această industrie. Zona de confort ne îndeamnă să facem aceleaşi lucruri testate, care ne aduc aceleaşi rezultate. Nu avem curaj să riscăm şi să acţionăm autentic în sensul urmării trendului digital.
Atunci când ne planificăm acţiunile, încă mai pornim raportându-ne la desktop/web în loc să ne raportăm la mobile. Deşi orice raport din analytics şi toate statisticile pe care le vedem în jur ne arată că în majoritatea cazurilor peste 70% din trafic provine din mobile, iar 7 din 10 utilizatori de telefoane inteligente, deşi cumpără offline, folosesc telefonul mobil înainte de achiziţie pentru a verifica caracteristicile tehnice, stocurile, localizarea celui mai apropiat magazin sau pentru a compara produse sau a citi review-uri.
Gândim mult prea mult offline; încă nu ne-am obişnuit să gândim online.
Ce înseamnă comunicare eficientă pe mobile? Înseamnă: vizual dinamic, adaptat, canale specifice, conţinut uşor de accesat şi de parcurs, limbaj simplu, uşor de urmărit şi înţeles.

#4.conţinut autentic
Indiferent dacă vorbim de storytelling, video sau imagini, conţinutul ar trebui să fie autentic, cât mai bine scris şi cât mai relevant pentru utilizatori. E adevărat că nu e simplu să creezi conţinut care să facă faţă complexităţii canalelor şi profilelor de utilizatori. Dar nu e imposibil. Până la urmă, soluţia este una simplă: înţelegerea călătoriei clientului, urmărirea evoluţiei nevoilor şi a acţiunilor lui şi adaptarea comunicării în funcţie de aceasta.
Întotdeauna oamenii au învăţat de la oameni sau au fost inspiraţi de oameni. Aşa încât articolele bine scrise care ajung la audienţa potrivită vor aduce întotdeauna utilizatori relevanţi spre produsul sau serviciul vostru, într-un mod natural.

#5.influenceri
Şi în 2018 brandurile vor continua să colaboreze cu influencerii, însă la un alt nivel – unul mai profund, în care relevanţa vocilor care chiar contează pentru targetul vizat va face diferenţa.
Se va face trecerea de la colaborarea cu o singură vedetă cu un număr impresionant de fani, la un grup de influenceri relevanţi pentru grupuri specifice. Comunicarea va fi orientată spre nişe, iar micro-influencerii vor interacţiona cu publicul ţintă într-un mod autentic, direct şi mult mai eficient.
Un exemplu foarte bun în acest sens este asocierea brandului Under Armour cu sportivi mai puţin cunoscuţi care într-un context nefavorabil au obţinut rezultate remarcabile. Yusra Mardini, supravieţuitoare a războiului civil din Siria, şi-a atins visul de a deveni olimpică în nataţie.

#6.realitatea augmentată
Realitatea augmentată va fi luată în considerare tot mai mult ca mijloc de îmbunătăţire a experienţei clienţilor în comerţul online, permiţându-le acestora să încerce produsul înainte de a-l cumpăra.
Indiferent că este vorba de fashion, cosmetice, IT&C sau home&deco, realitatea augmentată poate oferi clienţilor personalizarea experienţei de cumpărare.
O idee care pe mine mă încântă foarte tare este aceea de a vedea felul în care o piesă de mobilier sau un obiect decorativ dorit se integrează în spaţiul care îl aşteaptă. Implementarea nu este foarte complicată, iar o experienţă plăcută cu produsul cu siguranţă m-ar convinge să îl cumpăr.

Augmented reality
#7.retargetarea
Remarketingul/retargetingul sunt instrumente folosite de câţiva ani în comunicarea cu publicul ţintă. Ele ne oferă posibilitatea de a continua comunicarea cu utilizatorii imediat ce aceştia au interacţionat cu o pagină de destinaţie, prin transmiterea de mesaje customizate, adaptate nevoilor şi cerinţelor lor din acel moment.
Mai mult, remarketingul oferă avantajul securizării brandului şi al consolidării legăturii brand – produs.
Diferenţa în 2018 va veni dintr-o mai bună planificare şi implementare a retargetării prin analiza şi folosirea datelor şi automatizarea comunicării corelat cu informaţiile lăsate de utilizatori în paginile de destinaţie.

Pe scurt: mesajul potrivit, către omul potrivit, cât mai repede.

#8.implicarea socială
Consumatorii vor de la branduri implicare socială şi se aşteaptă ca acestea să întoarcă spre societate tot mai mult din încrederea şi fidelitatea pe care le-au primit. Unele branduri au înţeles acest lucru, cât şi faptul că programele de responsabilitate socială bine construite și care aduc cu adevărat o schimbare în bine au vizibilitate, indiferent de cauza pe care o susţin. Totuşi scopul nu trebuie să fie atingerea obiectivelor de marketing, ci a celor de susţinere a neajunsurilor societăţii, în cel mai autentic mod.

Elisabeta Groșanu
elisabeta.grosanu@results.ro

Since 2009 I explore the online world @Business Results - my favorite playground !

Nu a comentat nimeni la acest articol.

Spune-ți părerea:

RomaniaEnglish