Analytics și teoria formelor fără fond

Mă gândeam zilele trecute la Google Analytics ca la un ocean de date în care este foarte uşor să te îneci dacă nu ştii cum să înoţi printre ele. Sau pe lângă care poţi pur şi simplu să treci, fără să-l observi, ca şi când nici n-ar exista. De ce spun asta? Pentru că din păcate valoarea lui Google Analytics nu este dată doar de volumul enorm de informaţii, ci mai ales de felul în care acestea sunt corelate, înţelese, interpretate şi asumate. Iată câteva sugestii care te-ar putea ajuta să foloseşti eficient Google Analytics, încât acesta să însemne pentru tine mai mult decât o magazie plină de date aruncate de-a valma. Să însemne “sfătuitorul tău” în luarea unor decizii eficiente, în timp util.

  1. Asigură-te că instalarea codului s-a făcut corect, pe toate paginile din care vrei să aduni date. Chiar dacă ai mare încredere în specialistul care plasează codul, testează dacă s-a făcut corect înainte de a începe setările.
  2. Pentru ca datele pe care le colectezi să ajungă să capete sens, trebuie setat contul de Analytics. Cum adică setat? Adică programat sau customizat aşa încât să te ajute să-ţi răspunzi la multele întrebări pe care ţi le vei pune când vei începe să “ citeşti printre date”. Sau când vei încerca să găseşti “în date” răspunsuri la diferite probleme cu care te confrunţi şi pentru care nu ai o explicaţie. Dar înainte de a începe această setare sau customizare, trebuie să-ţi pui întrebările de la punctul 3. Şi bineînţeles să-ţi răspunzi la ele :)
  3. Care sunt obiectivele businessului meu? Care sunt obiectivele campaniei mele? Ce vreau să obţin şi ce parametrii urmăresc? Care sunt parametrii cheie care îmi pot influenţa rezultatele? Care este targetul meu? Ce ştiu despre piaţă şi cum estimez că va evolua? Ce ştiu despre concurenţă? Dacă nu ai foarte clar structurate aceste răspunsuri datele din Analytics nu te vor  ajuta la nimic. Foarte probabil nu le vei înţelege şi nu vei ştii cum să le foloseşti.
  4. Păstrează customizarea cât mai simplă la început. Astfel îţi va fi mult mai uşor să urmăreşti doar obiectivele pe care ţi le-ai fixat. Pe măsură ce înţelegi datele, tragi concluzii şi găseşti soluţii, poţi trece la nivelul următor, definind segmente avansate şi corelând mai multe tipuri de date.
  5. Nu te grăbi să tragi concluzii analizând parametrii individual. Rişti să tragi concluzii greşite şi să iei decizii greşite. Contextul în care aceşti parametrii evoluează este foarte important şi trebuie cunoscut şi înţeles.Un exemplu simplu: ai ca obiectiv creşterea traficului pe site din segmentul Social. După o perioadă de acţiuni care presupui că te vor duce către acest obiectiv, faci o analiză şi observi că ai o creştere de 300% a traficului provenit din acest segment. Să te bucuri? Să nu te bucuri? Este oare de calitate acest trafic? Analizând rata de bounce observi că aceasta este mult mai mare decât cea a segmentului de trafic organic. De ce oare? Dacă mergi mai departe şi analizezi pagina de destinaţie pe care a ajuns acest trafic, în cazul în care pagina este aceeaşi pentru ambele segmente înseamnă că majoritatea traficului provenit din segmentul Social este de slabă calitate, nefiind relevant pentru produsul tău. Astfel oamenii ajung pe site şi ies imediat pentru că nu sunt interesaţi de ceea ce le oferă conţinutul siteului în acel moment. În acest caz te întorci la mecanismele prin care ai adus acest trafic nerelevant şi încerci să găseşti soluţii de a corecta acest rezultat. Sau renunţi la a mai aduce trafic din acest segment.
  6. Exclude traficul intern eliminând IP-urile angajaţilor și ale partenerilor care ajung pe site doar ca să contribuie la dezvoltarea şi întreţinerea acestuia. Astfel vei evita să tragi concluzii pe seama unui segment de trafic nerelevant.
  7. La analiza pe segmente evită să aplici prea multe filtre mai ales atunci când volumul de trafic analizat nu este foarte mare deoarece rişti să micşorezi eşantionul de date şi să fie imposibil de afişat.
  8. Atunci când traficul tău provine şi din alte surse decât organic şi direct, dacă vrei să urmăreşti evoluţia fiecărei surse de trafic trebuie să customizezi url-ul fiecărei surse de trafic prin adăugarea de variabile specifice la finalul acestuia. Dacă nu o faci, Analytics nu va ştii din ce sursă provine traficul tău şi îl va înregistra ca refferal.
  9. Setează-ţi obiectivele cât mai specific. Poţi măsura nu doar numărul tranzacţiilor dar şi valoarea acestora şi mai mult decât atât poţi urmări un obiectiv de tip ROI, ca de exemplu ponderea costului unei tranzacţii în valoarea tranzacţiei.
  10. Dacă există tipuri de interacţiuni ale userilor în paginile de desinație care pot influenţa pozitiv sau negativ conversia sau cărora vrei să le urmăreşti evoluţia, poţi să o faci setând Event Tracking-ul. Urmărirea lor te va ajuta să-ţi îmbunătăţeşti rezultatele sau să cureţi conţinutul dacă acesta este nerelevant.
  11. Atunci când businessul tău este foarte dinamic şi ai nevoie să iei decizii rapide în baza evoluţiei parametrilor cheie, îţi recomand să-ţi construieşti rapoarte cât mai simple şi cât mai relevante care să-ţi aducă înaintea ochilor datele care să te ajute în acest sens. Plasează-le în dashboard şi organizează-le în funcţie de importanţă. Îţi poţi seta şi opţiunea de notificare pentru a fi anunţat imediat ce se modifică anumiţi parametrii.
  12. Orice concluzie rezultată din analiză trebuie să conducă spre o soluţie/decizie de îmbunătăţire a rezultatelor.

Google Analytics   Sper ca acest articol să fie suficient de relevant pentru a te convinge că Google Analytics înseamnă mai mult decât instalarea codului pe site şi colectarea de date. Date pe care le avem dar, ce facem cu ele?

Elisabeta Groșanu
elisabeta.grosanu@results.ro

Since 2009 I explore the online world @Business Results - my favorite playground !

Nu a comentat nimeni la acest articol.

Spune-ți părerea:

RomaniaEnglish